Tanken vanaf het water

Tanken vanaf het water

Aan de waterkant van HM-Yachtrental (Katwijk bij Cuijk) staat een diesel tank station om uw boot/jacht aan het water bij te tanken.

Op werkdagen en zonnige weekenden is er iemand aanwezig om te tanken. Dit is te zien aan de poort, die bij aanwezigheid open staat. Om van te voren zeker te weten dat u niet voor een dichte poort staat kunt u bellen naar Paul (+31(0)6-14519499). De prijs veranderd elke dag aan de hand van de dieselkoers.

Naast het tanken van diesel hebben we ook een klein assortiment boot/jacht watersport artikelen op voorraad, voor meer informatie zie onze webshop :
https://www.hattink-thermoparts.nl/hattink-heesch-maritiem-salpa/accessoires-watersport
Bestel de artikelen voordat u langs komt, dan zorgen we dat deze uit het magazijn gehaald worden of u kiest voor versturen naar uw adres.

In 2019 zijn wij overgestapt naar het merk Shell. FuelSave diesel met als extra toevoeging antibacterie (biocide) 

 

Afbeeldingsresultaat voor logo shell 2018Afbeeldingsresultaat voor logo shell fuelsave diesel

 

De gevaren van de “bio”diesel voor varend Nederland.

Dieselmotoren worden steeds vaker geconfronteerd met een terugkerend probleem van filterverstopping. Dit wordt veroorzaakt door bacteriegroei in de dieseltank. Het begin van het probleem is te herkennen aan slecht startende, sterk rokende, haperende en soms plotseling stilvallende dieselmotoren. Bij controle blijkt het diesel (voor)filter dan volledig bedekt te zijn met een slijmerige zwarte drab. Voor veel schippers is dit een bekend probleem. Iedereen heeft over het ontstaan zijn eigen ideeën en oplossing voor dit lastige bacterie- probleem. Met deze informatie zijn schippers gewaarschuwd. Het geeft een duidelijk beeld en belicht alle mogelijke oplossingen. Iedere boot of jacht eigenaar wil immers ongestoord van zijn (spaarzame) vrije tijd genieten en niet gestoord worden door lastige terugkerende, filter verstoppende bacteriën. Ook wij willen niet dat onze huurders van onze vloot hier last van ondervinden.

Diesel verandering: Om de lucht kwaliteit (zwaveldioxide reductie) te verbeteren, heeft Europa besloten in 2010 de diesel zwavelvrij te maken. Het gehalte zwavel is van 1000 ppm naar 10 ppm (mg/l) teruggebracht. Daarnaast zijn de oliemaatschappijen ook verplicht om plantaardige olie (bio) erbij te mengen. De diesel voldoet nog steeds aan de EN590 norm, maar deze veranderingen maken de diesel bacteriegevoeliger, met als gevolg meer problemen etc.

Bacteriën zijn onzichtbare kleine organismen die overal voorkomen, in lucht, water en bio-olie (diesel). Deze bacterien hebben voor hun ontwikkeling (groei) enkel WATER nodig. (Condens) water ontstaat in elke tank, hoe goed deze ook geïsoleerd is! Er is overal waterdamp aanwezig, ook in volledig gevulde tanks! Scheikundig bekend treedt er bij elke temperatuursverandering altijd condensatie op. Dit condenswater verzamelt zich in het laagste punt van de tank. In dit water planten deze bacteriën zich snel voort, dit gebeurd door een exponentiële celdeling (2 - 4 -16 -256 - 65.000 etc.).

De deling vindt ELKE 10 minuten plaats. Begrijpelijk is het dan dat een aantal bacteriën zich in enkele uren vermeerderen tot miljoenen. Deze enorme aantallen vormen de bekende slijmmassa, die tijdens schommelingen loskomt van de tankbodem en steeds verder het brandstof filter verstopt. De motor begint te haperen, verliest vermogen en valt soms onverwacht stil. Dit is De nachtmerrie voor iedere schipper, zeker op een drukke vaarroute!

Hoe te voorkomen: In de watersport wordt geadviseerd de tanks in de winter volledig te vullen. Maar zelfs in volle tanks is er lucht aanwezig waaruit condenswater kan ontstaan. Een slecht sluitende tankdop kan ook de oorzaak zijn van water intreding. Een goede schipper controleert altijd voor vertrek eerst zijn dieseltank op vrij water en verwijdert dit! Vaak wordt dit vergeten of is het aftappen door de ligging van de tank onmogelijk en geen prettige klus. Het afgetapte water geeft u WEL een duidelijk beeld van uw tank situatie. Troebel water of zwarte stukjes / slierten (in de water afscheider) duiden al op een aanwezige bacterie vervuiling, die vroeg of laat het filter zal verstoppen. Een nieuwe filter of bypass bieden maar voor korte tijd een oplossing, want de vervuiling (lees bacteriegroei) wordt niet gestopt. Volledige tankreiniging is tijdrovend, kostbaar en geeft nog steeds geen garantie. Het gebruik van een antibacterie (biocide) toevoeging is dan een must en de meest eenvoudige en zekere manier om deze bacteriegroei te voorkomen / te stoppen.

Om deze reden hebben wij als HM-Yachtrenal gekozen voor de vernieuwde FuelSave diesel brandstof van Shell, wat door de samenstelling verbeterd is voor minder vocht en opschuimen van diesel tijdens het tanken met als extra toevoeging van antibacterie (biocide).

Voor onze eigen vloot en natuurlijk voor de verkoop voor u!!!!  

 

Hieronder meer informatie en uitleg 1 tot 7 + A/D

1. Welke brandstof kan ik nu het beste tanken betreft diesel ?

Shell hecht er belang aan dat de klant een keuze heeft tussen een kwalitatief hoogwaardige standaard brandstof Diesel en een superieure premium diesel brandstof (Shell FuelSave Diesel of Shell V-Power Diesel). De beste brandstof die u kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.

Shell FuelSave brandstof is ontwikkeld om zuiniger te rijden en de motor schoner te houden door gebruik te maken de van reinigende toevoegingen en dus zeer geschikt voor dieselmotoren. Daarbij dus ook zeer geschikt voor pleziervaart/waterrecreatie. Diesel voertuigen met Shell FuelSave brandstoffen geven direct, vanaf de eerste tankbeurt een brandstofbesparing.

Bij HM-Yachtrental wordt nog extra antibacterie(biocide) toegevoegd. Wegens de lange en goede ervaring van de Gebr.Vissers van jachtchartervissers en van onze klanten zijn wij ervan overtuigd dat dit de beste keus is.

2. Kan ik zomaar overstappen op zulke speciale brandstoffen?

Het is geen enkel probleem om vanuit een ander, welke merk dan ook, van dieselbrandstof over te stappen naar Shell FuelSave diesel brandstof. De toevoegingen die deze speciale brandstoffen bevatten kunnen vanaf het eerste moment al resulteren in een lager brandstofverbruik bevorderen en bij de extra toevoeging antibacterie(biocide) de groei te verminderen nagenoeg de percentage van menging.

3. Wat zijn de specifieke kenmerken van Shell FuelSave Diesel?

Shell FuelSave Diesel is de zuinige diesel van Shell. De brandstof is ontwikkeld om een dieselauto die op FuelSave Diesel rijdt vanaf de eerste tankbeurt zuiniger te laten rijden en varen. Shell FuelSave Diesel is ontwikkeld om sneller te ontsteken dan standaard diesel. Zo wordt meer energie uit elke druppel brandstof gehaald. Tevens helpt Shell FuelSave Diesel de motor schoner te houden dankzij actief reinigende toevoegingen welke de vorming van vuilafzettingen op injectoren helpt voorkomen.Hierdoor kan een verbeterd rendement van de verbranding verkregen worden. Zowel de snelle ontsteking als de actief reinigende bestanddelen dragen bij aan een lager brandstofverbruik, en dit vanaf de eerste tankbeurt.

4. Wat zijn de specifieke kenmerken van Shell V-Power Diesel?

Shell V-Power Diesel is een unieke prestatie brandstof met dubbele werking. Shell V-Power Diesel bevat krachtige, actief reinigende toevoegingen. Deze toevoegingen kunnen de vorming van vuilafzettingen op injectoren voorkomen en bestaande vuilafzettingen zelfs grotendeels verwijderen. Ook bevat Shell V-Power Diesel componenten welke helpen om de motor actief te beschermen. Zo levert deze unieke samenstelling extra vermogen waardoor de prestaties van uw auto verbeterd. Shell V-Power Diesel maakt uw motor daadwerkelijk schoner en sterker – welke auto je ook rijdt. De Shell V-Power Diesel is oorspronkelijk voor de autobranch ontwikkeld maar ook zeer geschikt voor jachten.

5. In consumenten programma’s wordt Shell FuelSave in één adem genoemd met premium brandstoffen als Shell V-Power en die van de concurrenten. Hoe zit dat?

Shell levert aan de pomp premium brandstoffen en geen maingrade (standaard) brandstoffen.

Shell V-Power Diesel en Shell V-Power Diesel zijn onze premium brandstoffen, deze hebben een superieure kwaliteit. Shell FuelSave is premium brandstof, maar met Shell FuelSave Diesel hebben we onze standaard brandstof kwaliteit naar een hoger niveau in de markt getild.

Shell FuelSave is de zuinige brandstof van Shell. De brandstof is ontwikkeld om elke auto die op Shell FuelSave rijdt vanaf het eerste moment zuiniger te laten rijden en binnen onze sector zuinig te varen.

6. Hoe kan brandstof nou zuinig zijn?

Niet alle diesel brandstoffen zijn hetzelfde. Shell FuelSave diesel toevoegingen die het brandstofverbruik van de auto verminderen. Daardoor kun je met een liter Shell FuelSave brandstof meer kilometers rijden dus ook varen voor hetzelfde geld. Shell FuelSave is de zuinige brandstof met een goede kwaliteitverhouding betreft prijs.

7.Meer informatie over biobrandstoffen

A.Toevoeging van biobrandstoffen

Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen. Dit zijn hernieuwbare  brandstoffen gemaakt uit grondstoffen of afvalstoffen van biologische oorsprong. Europese richtlijnen voor toepassing van hernieuwbare energie resulteren in een tot 2020 geleidelijk toenemende inzet van biobrandstoffen. De voornaamste reden voor deze verplichte bijmenging van biobrandstoffen is dat dit bijdraagt aan vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

B.Brandstofkwaliteit en gehalte aan biobrandstoffen

De kwaliteit van diesel moet voldoen aan de Europese richtlijn brandstofkwaliteit en voldoet in algemene zin aan de door auto- en brandstoffabrikanten binnen Europa overeengekomen kwaliteitsstandaarden (NEN-EN 228 voor benzine en NEN-EN 590 voor diesel). Naast andere kwaliteitseisen zijn ook de maximum percentages biobrandstoffen in de benzine en diesel daarin vastgelegd.De meest gebruikte biobrandstoffen zijn ethanol in benzine en biodiesel (FAME) in diesel maar ook andere geschikte biobrandstoffen zijn toegestaan.

C.Percentages biobrandstoffen

Diesel: Standaard diesel die geschikt is voor alle dieselmotoren mag antibacterie (biocide) toevoeging ot 7% biodiesel bevatten. Deze wordt ook wel B7 genoemd.

D.Antibacterie (biocide) toevoeging

Dit zijn toevoegingen die voor het vullen van de tank toegevoegd worden zodat de natuurlijke werking van bacterie groei wordt verminderd of wel niet toestaat. Oxazolidine zijn echte anti-bacterie middelen. Deze actieve stoffen doden de organismen, stoppen de celdeling en geeft al bescherming met SLECHTS 50 ml / 500 liter. Dit is ook de toevoegings percentage bij ons HM-Yachtrental jacht verhuur te Cuijk. 

Bezig met laden