VakantieFoto's

Vakantie met het privé jacht de Boreas

~200km

De eerste dag na het vroeg inpakken van de boot vertrokken we op tijd vanuit Katwijk (Cuijk). Bij het wegvaren regende het helaas, maar we hadden al snel de tent dicht gedaan en de verwarming aan. Onder de tent was het goed te doen, zelfs zonder jas! (buiten 11 graden)

Na een klein stukje Maas zijn we direct het Maas-Waalkanaal opgevaren. Na het passeren van sluis Weurt kwamen we op de Waal. Direct een heel ander water, veel ruwer en grote vrachtboten. Door de flinke stroming op de Waal gingen we niet zo snel als we gepland hadden, maar gelukkig hadden we daar rekening mee gehouden.  Het was even zoeken hoe we naar haven in ‘Tolkamer’ moesten varen. Via een smalle doorgang kwamen we op een rustig meer waaraan de haven gelegen was. Vanuit de jachthaven de Bijland is de “boulevard” van Tolkamer goed te wandelen en vanuit de verschillende terrassen is er een mooi uitzicht over de Waal.

De tweede dag zijn we van Tolkamer naar Rhenen te varen. Daarbij hebben we een klein stukje Rijn gehad en via het Pannerdenschkanaal naar het noorden gevaren. Net voor Arnhem hebben we bij de splitsing naar de IJssel de richting van de Neder-Rijn genomen. Via Arnhem en Wageningen zijn we bij de passantenhaven van Rhenen gekomen. De haven bestaat uit een steiger langs de Neder-Rijn zonder voorzieningen, dus het kan best wat wild worden. De fenders hebben hier goed moeten werken. Vanuit de haven is het enkele minuten lopen naar het centrum van Rhenen, met verschillende eet/drink gelegenheden. Wij hebben bij een echte Indiër (Golden India) gegeten, was heerlijk.

Dag nummer 3 zijn we niet begonnen met varen, maar hebben we Ouwehands dierenpark bezocht. We hebben dit op de fiets gedaan, maar lopend is dit ook binnen een half uur te doen. In de middag zijn we verder stroom afwaarts gevaren op de Neder-Rijn en hebben we sluis Amerongen genomen. Vrijwel direct na de sluis zijn we de dode arm bij Wijk bij Duurstede ingevaren en aangelegd bij haven “Rijn en Lek”. We ze lagen daar op de aanmeld steiger. Mooi uitzicht richting de Neder-Rijn, maar voor een rustigere plek hadden we toch beter voor een box kunnen kiezen.

Na een bezoek aan vestigingsland Wijk bij Duurstede zijn we de 4de dag de Neder-Rijn afgevaren. Na het oversteken van het drukke knooppunt met het Amsterdam-Rijnkanaal zijn we verder gevaren op de Lek. Daar zijn we doorgevaren naar Culemborg om te overnachten bij Jachthaven de Helling. Vrij smal om het jacht om te draaien voor het aanleggen aan de kade (met de boeg naar ’t Lek), maar daarna lig je wel op een hele mooie, rustige plek. De haven heeft nette voorzieningen en is ‘s avonds mooi verlicht, wat vanaf de kade goed te overzien is.

De 5de dag zijn we gestart met een korte wandeling door Culemborg en met verse broodjes voor ‘s middags, klaar om weer verder te varen. Via de Lek zijn weer terug gevaren om het Amsterdam Rijnkanaal op te varen. Zowel de Marijkesluis als de Prins Bernhardsluizen stonden deze keer open dus we waren hier veel sneller door dan verwacht. Hierdoor waren we mooi op tijd in Tiel voor onze volgende overnachting in haven W.V. de Waal. ’s Avonds hebben we gegeten in restaurant ‘SPOT’, mooie ambiance, goede bediening en een aanrader als je van de Aziatische keuken houdt.

Dag 6 begonnen we met een stuk stroomafwaarts op de Waal. De altijd ruwe Waal in combinatie met de harde wind zorgde ervoor dat boot hier flink op en neer ging. Bij sluis Sint Adries zijn we overgestoken op de Maas, wat het al direct een stuk rustiger varen maakt. Op de Maas hebben de sluis bij Lith genomen. Langs de sluis zit Nederlands grootste waterkrachtcentrale, die 15.000 huishoudens kan voorzien van elektriciteit. We zijn voor een overnachtingsplek gegaan op de Gouden Ham (Maasbommel) bij de jachthaven Hanzeland.  Dit ligt op een plas, heerlijk rustig. De voorzieningen zijn iets gedateerd, maar prima. We hebben ’s avonds zelf eten gekookt in de boot.

De laatste dag (7) staat de terugvaart naar Cuijk op de planning. Zeker vergeleken met de rest van de week was het heel zonnig. In combinatie met de mooie route langs de maas, een mooie dag. Een drukke sluis bij Grave heeft de vaar vakantie nog iets langer mogen maken, maar we waren nog optijd in Cuijk. Daar hebben we onze laatste spullen uitgepakt om het jacht netjes achter te laten. Daarna was het tijd voor het terugkijken op de mooie vakantie met een laatste drankje!